تحلیلی بر جایگاه و تجلی عالم خیال در قالی معاصر ایران

پایان نامه
چکیده

همانطور که در طرح موضوع این پایان نامه سخن به میان رفت شناخت حق اصلی ترین هدف جهان شناسی مقدسی است که به واسطه آن عارف ( هنرمند ) در اثر خود آن را جلوه ساز کرده . در مفاهیم فرهنگی و هنری عرفانی ما سلوک به عالم خیال یکی از جنبه هایی است که در آثار هنری از جمله نگارگری و فرش همواره راه گشای این جهان شناسی والا و مهم بوده و سیرت و سیمای هنر ایرانی اسلامی را ساخته و پرداخته است و آن را به عنوان عنصری کاربردی به کار برده است . هنرمند طراح به واسطه رمز و نماد و به کار بردن نقوشی با زبان تأویل همیشه بر این عالم مثالین تاکید کرده و صحنه بوم یا فرش را بصورت نمونه ای کوچک از این عالم نشان داده . . هنرمند با وام گرفتن از تعابیر و اصطلاحات عرفانی و تفکر فلسفی همچون سالکانی در مسیر سیر و سلوک عرفانی به سمت وحدت وجودی و یگانگی در کثرت پیش می رفتند این امر باز در طرح های به کار رفته در فرش به صورت لچک و ترنج و اسپیرال های مدور نمایان گشته . ورود به عالم خیال و شهود در آن به امری مهم مبدل شده که آثار بدست آمده از احوال هنرمندان را با آنکه موضوعیت خاص و واحدی دارند باز از هم متمایز ساخته و این مهم امر خلاق و ایجاد خلاقیت است که به ابداع و نبوغ هنرمند منجر گشته . در این بین پرسش هایی مطرح شد که در کل واسطه عالم خیال را بر هنر از دیدگاه عرفانی و الزاماً واژ ه خیال و مبنای بررسی مفهوم آن در جایگاه خلاقیت و طرح در امر طراحی فرش و انتخاب آن به عنوان عنصر برای تزئین توانسته ببیان کند .

منابع مشابه

تحلیلی بر نسبت سیاست با عالم خیال

چکیده سیاست را به‌عنوان مصداق اصلی حضور عالم خیال در زندگی دنیایی در نظر می گیریم. سیاست متعلّق به عالم خیال است و با درک سیاست است که عالم خیال را درک می‌کنیم. خیال را نباید به حوزه‌ی هنر منحصر کرد و استعداد حوزه‌ی سیاست برای درک خیال و حتی درک فعالیت‌های هنری بسیار قوی‌تر از حوزه‌ی هنر می‌باشد. خیال را نه صرفاً در حوزه فردی و نه به‌عنوان چیزی در کنار باقی محسوسات بلکه در بطن همین زندگی محسوس ت...

متن کامل

تجلی نقش خورشید خانم در قالی ایران

قالی ایرانی همواره تجلی‌گاه نقوش متعددی است. هر یک از این نقوش، به‌گونه‌ای از ابراز احساسات هنرمند طراح و یا بافنده بهره جسته و از زندگی اجتماعی، اعمال آیینی و تمایلات فرهنگی آنان تأثیر گرفته و ازاین‌رو حامل مفاهیم کثیری همانند بهشت عدن، جاودانگی، خیر و شر است. در میان نقوش متنوع، نگاره خورشید خانم که قدمتی دیرینه دارد، از نگاره‌های رایج در قالی است که در فرم‌های شکسته، گردان و در نقاط گوناگون ...

متن کامل

نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال* ( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال))

نگارگری ایرانی هنری است که توانسته در گذرگاه زمان، راه و رسم به ترسیم کشیدن جمال را برپا دارد و بر روی بال های پرواز خیال نگارگر از جمال صوری به سوی جهان و اموری فراتر از آنچه مشهود در حواس ظاهری پنجگانه اش است، کشیده شود. جهانی که سهرودی ضمن اذعان به وجود آن تلاش نموده با دلایلی وجود آن را اثبات نماید و همه حکمای اسلام و ایران نیز به این بحث بازگشته و آن را بسط داده‌ و در حکم سرچشمه، از آبشخور...

متن کامل

تجلی نمادها در قالی ارمنی‌باف ایران

ارمنی‌باف در فرش‌شناسی ایران قالی ایرانی است که از زمان سکونت ارمنیان در ایرانِ عهد صفوی به‌دست ایرانیان ارمنی، در مناطقی از ایران، با حفظ ویژگی‌های اصیل قالی ایرانی، و متأثر از فرهنگ قالی‌بافی ارمنستانِ قدیم، بافته می‌شد. از مشترکات قالی ایرانی و ارمنی می‌توان به نقوشی خاص اشاره کرد که گاه، «نگاره‌های معنادار» یا «نماد» نامیده شده‌اند. قالی ارمنی‌باف نمادهایی دارد: از نماد «آب و اژدها» گرفته تا ...

متن کامل

تحلیلی بر نسبت سیاست با عالم خیال

چکیده سیاست را به عنوان مصداق اصلی حضور عالم خیال در زندگی دنیایی در نظر می گیریم. سیاست متعلّق به عالم خیال است و با درک سیاست است که عالم خیال را درک می کنیم. خیال را نباید به حوزه ی هنر منحصر کرد و استعداد حوزه ی سیاست برای درک خیال و حتی درک فعالیت های هنری بسیار قوی تر از حوزه ی هنر می باشد. خیال را نه صرفاً در حوزه فردی و نه به عنوان چیزی در کنار باقی محسوسات بلکه در بطن همین زندگی محسوس تل...

متن کامل

نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال* ( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال))

نگارگری ایرانی هنری است که توانسته در گذرگاه زمان، راه و رسم به ترسیم کشیدن جمال را برپا دارد و بر روی بال های پرواز خیال نگارگر از جمال صوری به سوی جهان و اموری فراتر از آنچه مشهود در حواس ظاهری پنجگانه اش است، کشیده شود. جهانی که سهرودی ضمن اذعان به وجود آن تلاش نموده با دلایلی وجود آن را اثبات نماید و همه حکمای اسلام و ایران نیز به این بحث بازگشته و آن را بسط داده و در حکم سرچشمه، از آبشخور ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و هنر - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023